געלע סקשטיין

sonreia-gela-seksztajn_claima20120416_0061_19

ציירת. נספתה בגטו ורשה.
נולדה וגדלה בורשה למשפחת פועלים חסרת אמצעים. מגיל צעיר נטתה לאמנות וגילתה כישרון. בזכות חבר בעל קשרים היא קיבלה מלגת לימודים בקראקוב למשך חודשיים, וגמלה לו בציורי דיוקנאות של המשפחה. היא אהבה במיוחד לצייר דיוקנאות, והנציחה בהם עיתונאים, סופרים ואנשי רוח. געלע חיה בקראקוב 13 שנה. היא עבדה כמורה לאומנות ומלאכה בביה"ס היהודיים בורשה. היא היתה פופולרית ומוערכת בגטו, עם כמאה תלמידים איתם הכינה תערוכות והצגות. היא זכתה לפרס כספי מראש היודנראט, אדם צ'רניאקוב, על פועלה האמנותי.

בספטמבר 1946 נמצא בורשה חלק מהארכיון "עונג שבת", ובו כ-300 ציורי מים, רישומים ותמונות שציירה געלע וכן תצלומים, תיעוד עבודתה האומנותית וצוואתה.
בשנת 2007 נערכה לראשונה תערוכת יחיד לגעלע, במכון להיסטוריה יהודית בורשה, בה הוצגו למעלה מ-150 מיצירותיה של געלע מהתקופה שלפני המלחמה ובמהלך החיים בגטו. קדמה לתערוכה עבודת מחקר בה לראשונה נחקרה יצירתה של געלע וקורות חייה, באופן מסודר.
המידע על געלע סקשטיין נחקר ותורגם לעברית על ידי הציירת והפעילה הפמיניסטית מיכל ברגמן, בעקבות כך שמצאה ספר שהכיל את צוואתה של געלע.

כתיבת פוסט זה התבססה על הבלוג של מיכל ברגמן.

הציעו רחובות על שמה בכל עיר בה קיימים רחובות על שמות אישי רוח, תרבות, אמנות או חינוך מתקופת מלחמת העולם השניה, למשל בת ים, צפת, ירושלים, תל אביב.

בתמונה: געלע סקשטיין, דיוקן ילד, ארכיון "עונג שבת", ורשה, פולין

כתיבת תגובה